ІНВЕСТИЦІЇ З КИТАЮ. ЗАЛІЗНИЧНИЙ ПРОЕКТ БУДАПЕШТ-БЕЛГРАД

На прикладі залізничного проекту Будапешт – Белград, який реалізовується в Угорщині в межах китайської програми «Один пояс – один шлях», The Wall-Ukraine у сьогоднішній публікації розкриває питання, наскільки відкриваються нові горизонти win-win співробітництва з Китаєм для країн Європи та на що йдуть держави, аби скористатися його значними інвестиційними та економічними можливостями. У цьому аспекті даний формат програми безпосередньо стосується і України, оскільки обидві сторони сьогодні активно працюють над перезавантаженням співробітництва.

Урядом КНР встановлено спеціальну багатомільярдну кредитну лінію, частина якої спрямована на пільгове кредитування інфраструктурних проектів, а також нових технологій і «зеленої» економіки. Китайське керівництво своїми діями у спільному інфраструктурному проекті з Угорщиною підтверджує той факт, що сприяє взаємній вигоді. Угорщина — перша європейська країна, яка підписала меморандум про взаєморозуміння з Китаєм з метою просування ініціативи президента Сі Цзіньпіна «Один Пояс – Один Шлях».

Один із відомих спільних проектів є будівництво залізничної лінії Будапешт-Белград. Китай, Сербія та Угорщина підписали меморандум про взаєморозуміння щодо залізничного маршруту довжиною 335 км у грудні 2014 року в Белграді. У квітні 2020 року двостороннє співробітництво вийшло на новий рівень: Угорщина та Китай підписали угоду про позику для фінансування будівництва залізничного сполучення між Будапештом та Белградом. Про це йдеться у повідомленні агентства Reuters з посиланням на міністра фінансів Угорщини Міхая Варга.

Відповідно до угоди 85% фінансування надходить з Китаю у вигляді позики від Exim Bank, 15% – за рахунок власних ресурсів Угорщини. Позика передбачає фіксовану процентну ставку та варіант дострокового погашення, але самі умови не розголошуються. Дуже дивно, але це перший раз, коли інвестиція тримається в таємниці від громадськості. Оскільки уряд у травні двома третинами голосів затвердив шифрування інвестиційних контрактів та документів на 10 років, пов’язаних з будівництвом залізниць. Відомо, що вартість самих робіт складає 2,1 млрд євро. Частка Китаю приблизно становить 1,785 млрд євро (без урахування відсотків). У травні цього року уряд Угорщини вже виділив на проект 82 мільярди форинтів у цьогорічному бюджеті.

Нове залізничне сполучення, яке має бути завершене до 2025 року, дозволить Угорщині стати центром європейських логістичних мереж, оскільки країна запропонує найшвидший маршрут для перевезення вантажів між грецькими портами та Західною Європою. Вигідні умови для Китаю теж очевидні. Фактично лінія з’єднає Будапешт з грецьким портом Піреї — це стане найкоротшим коридором з Китаю до Західної Європи. В рамках інвестицій швидкість колії буде збільшена до 160 кілометрів за годину.

150-кілометрову угорську ділянку залізниці, від Будапешта до кордону з Сербією, побудує консорціум CRE, до складу якого входить холдингова компанія Opus Global. Інша половина консорціуму-переможця належить China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. та China Railway Electrification Engineering Group Kft., що представляє китайську державну залізничну компанію.

Однак місцеві експерти скептично ставляться до термінів реалізації проекту і коментують, що будівництво в Угорщині навряд чи розпочнеться до 2022 року, тоді як проект насправді провалюється вже кілька років через хитку політичну ситуацію та зацікавленість компаній, підконтрольних особам з вищих кіл управління державою. Спочатку уряд прийняв рішення про мегаінвестиції в 2015 році та завершити проект у 2017 році. Спочатку вартість реконструкції приблизно 160-кілометрової колії оцінювалася у 470 мільярдів форинтів, з тих пір ціна інвестиції зросла ще вище, досягнувши 700 мільярдів.

На сербській ділянці ремонтні роботи почалися в 2018 році після того, як Сербія взяла в борг у Китаю 297,6 млн доларів. Країна очікує завершити свою частину залізничного сполучення до кінця 2022 року.

ІНШІ НОВИНИ