ПЕРЕНЕСЕНІ: БУДИНКИ ТЕЖ ВМІЮТЬ ХОДИТИ

Увесь тиждень в мережі обговорювали відео перенесення 5-поверхової історичної будівлі у Шанхаї. Конструкцію масою 7600 т перемістили, щоб звільнити місце для будівництва ТРЦ. Інженери розробили спеціальну «крокуючу машину» з майже 200 мобільними опорами, які, імітуючи рух людських ніг, перенесли будинок на 62 метри по кривій, а не по прямій. Це було перше успішне вирішення завдання подібного роду.

Ідея відірвати будинок від землі сама по собі натякає на щось неприродне. Будинок треба дуже делікатно відірвати від фундаменту, підняти, перенести і спромогтися при цьому його не пошкодити. Однак сама технологія перенесення будівлі з місця на місце не нова. Ще в XV столітті Аристотель Фіораванті пересунув на своїй батьківщині дзвіницю. А рекордсменом визнаний один китайський будинок вагою 13 500 тонн, який був пересунутий на 36 м, через що потрапив в Книгу рекордів Гіннеса. До речі, ми простежили – останні роки китайці частенько “совають” свої одноповерхові будинки, щоб уникнути їх знесення.

В США пересування будівель було вперше в історії поставлено на комерційну та індустріальну основу. Продовжують там рухати споруди і сьогодні. Процес перенесення спрощувало те, що їх дерев’яні будинки не були прив’язані до старої ділянки складною системою інженерних комунікацій. Наприклад, в штаті Джорджія залізничні колії прокладали за милю (приблизно 1,6 кілометрів) від містечка Мак-Дону. Спочатку жителі поселення намагалися домогтися, щоб дорога пройшла ближче до їхніх домівок, але у них нічого не вийшло. Тоді вони просто-напросто перевезли свої будинки. А в Нью-Йорку в квітні 1888-го великий готель Brighton Beach на Коні-Айленд перемістили на 150 метрів углиб острівної території. Ділянка, де стояла дерев’яна каркасна будівля, постійно розмивалася океаном. Триповерхову 150-метрову споруду вагою п’ять тисяч тонн рухали по 24-м рейках за допомогою шести паровозів!У XX столітті архітектори та інженери зробили наступний крок – приступили до пересування цегляних будівель. Одним з найбільших проектів подібного роду стало переміщення в американському Індіанаполісі восьмиповерхового конторського будинку 1908 року побудови, де розміщувалася штаб-квартира компанії Indiana Bell Telephone Company. Пересування на 16 метрів, та ще й з поворотом, проводилася по циліндричних ковзанках 18-ма ручними гвинтовими домкратами. Будівля переміщалася надзвичайно повільно. Перший етап – рух в прямому напрямку – тривав 4 дні, а поворот – 17 днів! Втім, треба визнати, що не обходилося і без невдач – на початку ХХ століття під час пересування впав готель «ЦУМ Хірш» в австрійському містечку Нагольд, під уламками загинули 53 людини.У місті Варшава (Польща) у 1971 р. провели інженерну операцію з повертання колишнього палацу Любомирських на 78 градусів від первісного розташування. Вага споруди становила 10 000 тонн. Операцію виконали з допомогою 10 гідравлічних домкратів, що повільно штовхали палац, а інші тягли споруду, аби видовжений блок палацу не дав тріщин, поворот виконали зі швидкістю 1 сантиметр на хвилину.

У місті Мост (Чехія) у 1975 р. при розвідці покладів бурого вугілля було встановлено розташування промислово вигідних шарів сировини прямо під вулицями середньовічного міста. Уряд республіки прийняв рішення перенести усе невеличке місто на нове розташування заради побудови кар’єру. Серед важливих будинків була готична церква Діви Марії вагою близько 12 000 тонн. Пересування проходило по штучно утвореній залізничній дорозі, яка перевозила споруду на бетонній платформі. Швидкість пересування дорівнювала 1-3 метри на хвилину. Кам’яну церкву вдалося перевезти на 850 метрів і розташувати поза межами кар’єру.

Подібна історія з перевезенням цілого міста сталася у 2016 році у Швеції. Поселення Мальмбергет було центром промислового району з видобутку залізної руди. Необхідність розширення залізного рудника змусила «пересунути» це містечко.

У 2000-му році в США (Північна Кароліна) перенесли цілий цегляний маяк висотою 59 м і вагою близько 4 000 тонн. Подолати відстань 870 метрів будинку довелося на спеціальній рейковій платформі. У 2001 році в штаті Нью-Джерсі перенесли будівлю старого терміналу аеропорту. Його вага, між іншим, близько 7 000 тонн.

Технологія переміщення будинку відома українцям давно. Зокрема, ще у 1879 році український письменник Іван Нечуй-Левицький у повісті «Кайдашева сім’я» розповідає про намір своєї експресивної героїні Мотрі “одірвати сокирою” частину хати. А у романі Анатолія Дімарова «І будуть люди» описуються історичні події початку 20 століття, у яких згадується факт перенесення клуні багатого селянина до місцевого колгоспу.

На просторах інтернету, серед профільних форумів, ми знайшли інформацію про нещодавнє перенесення сучасного дерев’яного будинку загальною вагою близько ста тонн (покрівля, пластикові вікна, зовнішня обробка – пофарбовані стіни і “теплий шов”). Побудований він 1,5 роки тому, і перенесений по прямій приблизно на 2 метри за 6 днів. Будинок підняли на 20-25 см, оскільки перепад між старим і новим фундаментом склав 15 см. Для ковзанок використовувалися обрізки труб d40 мм. Під час роботи було використано 8 домкратів по 20 тонн і 3 такелажні талі, розраховані на 5-6 тонн.

ІНШІ НОВИНИ